Lite blandad dag

Har varit lite jobbigt på förmiddagen. När man frågasätter hur assistansen ska vara. Självklart får assistenten tycka som den vill men ibland blir jag väldigt besviken. Ibland undrar jag om folk vet vad de är till för eller inte. Jag vet att jag är en väldigt sårbar person och känslig. samtidigt vill jag att folk ska vara ärliga. I detta yrke tycker jag att folk ska vara ärliga. vi är inga maskiner - varken assistenten eller jag som brukare. och jag säger återigen jag vill bestämma över mig själv så länge jag inte ligger för döden. men det är jättesvårt att berätta för assistenten vad han eller hon ska göra på datorn och var och hur han ska gå in i olika sammanhang när jag själv inte kan använda mina händer. Det är lättare att lära sig saker när man har gjort det en gång själv framför datorn. Och assistenerna förstår inte mina ofta ganska enkla förklaringar och de vill ha lite krångliga ord som passar deras tankesätt. De kommer aldrig att förstå mitt tankesätt. De kommer aldrig att förstå att jag mår dåligt och gräver ner mig själv ju mer de håller på. Man ska inte vara kompis med sina assistenter. Jag vet att många tycker det men det beror på hur jobbigt man har med sin assistans. Jag kan ha distans när jag tycker att det har börjat gå för långt hos en kompis. Jag har en kompis som inte kan prata själv och får allt stöd i världen. Jag kan inte gå in på så mycket detaljer eftersom jag inte vill utsätta min kompis. Vi är så utsatta. Nu vet jag inte vad regeringen håller på med. Men eftersom alla är utsatta på ett eller annant sätt. De håller ju på att göra om alla arbetsgrupper. Vi kommer ju som vanligt ganska mycket i kläm. Det har vi ju alltid gjort. Folk måste ändra sin attityd mot oss funktionshindrade. Assistenten kan ju gå till sin chef hos kommunen eller företaget. Men vart ska vi gå? Vi ska inte belasta assistenten med våra problem. Assistenten har en jättedålig sits de också. Det kryper jag inte under stolen för. Men de måste komma närmare och hitta på lösningar som är bra för alla parter. Samhället har fortfarande en en jättekonstig attityd mot oss. Nu blev det väldigt långt. det var länge sedan det blev långt men jag kände att jag behövde detta. Kram och gott nytt år och god jul till alla mina kompiar på Bloggen. Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback